Tegenwoordig zijn er veel spelers op de markt die hun boekhoudpakket proberen te verkopen.

Veel aanbieders proberen tegen de bestaande, soms best wel prijzige, huidige aanbieders op te knokken. Zij denken dat ze hetzelfde product kunnen aanbieden maar dan tegen een lagere prijs. Ik denk niet dat ze dat lang volhouden en uiteindelijk net zo “duur” zijn als de nu, grote huidige aanbieders.

In mijn vele jaren dat ik nu aan het werk ben, heb ik aardig wat ervaring opgedaan met diverse boekhoudprogramma’s. Het ideale programma ben ik nog niet tegen gekomen. De grote overeenkomst van alle programma’s is dat ze allemaal hetzelfde kunnen:

  • Het maken van (uitgaande-)verkoopfacturen
  • Gebruik maken van een koppeling met de bank
  • Het hebben van een app voor op de telefoon, handig voor kassabonnetjes
  • Met een e-mailadres alle (ontvangen-)inkoopfacturen doorsturen naar de administratie
  • Het indienen van de btw-aangifte

Hieronder een opsomming van de pakketten die ik in mijn praktijk tegenkom.

Ze staan in volgorde van populariteit.

  • Moneybird
  • Snelstart
  • Twinfield
  • e-boekhouden
  • DigiBTW
  • Informer
  • Rompslomp

En voor degene die echt zó klein zijn dat ze vinden dat een boekhoudprogramma te duur is… is er nog de mogelijkheid om de administratie in Excel bij te houden.
Neem hiervoor contact met mij op om naar de mogelijkheden te vragen. Excel klinkt goedkoop en lijkt leuk, maar is zeer bewerkelijk om het debiteuren beheer bij te kunnen houden, en ook het maken van de jaarcijfers in Excel is zeer bewerkelijk.